Terramara, 2de preview

Hier is de tweede preview van Terramara! We onthullen hierbij de bovenkant van het spelbord, waarop het militaire spoor te zien is en de actievelden zijn afgebeeld die in elk spel beschikbaar zijn.

Terramara is een worker-placement spel, maar biedt diverse twists op dit bekende mechanisme. Elke speler staat aan het hoofd van een stam die bestaat uit 4 tot 6 ontdekkers en 1 stamhoofd. Op elk actieveld (van elkaar gescheiden door een verticale lijn) kun je slechts 1 van jouw stamleden plaatsen. Er mogen niet meer dan 2 stamleden (elk van een verschillende speler) op een actieveld staan. Om dit in meer detail toe te kunnen lichten, laten we je eerst de bovenkant van het spelbord zien.

Aan het begin van het spel start elke speler met een schijfje op het linkerveld van het militaire spoor, deze met het ronde schild. Wanneer je militaire stappen maakt, verplaats je jouw schijfje vooruit op dit spoor. Een speler met zijn/haar schijfje rechts van de jouwe, is sterker dan jij. Om één van jouw ontdekkers op een actieveld te plaatsen waar al een ontdekker van een andere speler staat, moet je een hogere militaire kracht hebben dan deze speler. Na het hier plaatsen van jouw ontdekker, verlies je 1 militaire kracht.

Je stamhoofd vormt een uitzondering op deze regels. Zodra je jouw stamhoofd op een leeg actieveld plaatst, mag geen stamlid dit veld nog bezoeken deze ronde. Als je jouw stamhoofd op een actieveld plaatst waar al een ontdekker van een andere speler staat, verlies je geen militaire kracht. Je mag hem zelfs op zo’n actieveld plaatsen als je militaire kracht lager dan of gelijk aan deze van die speler is.

Daarnaast is het militaire spoor opgedeeld in 4 verschillend gekleurde gebieden. Deze gebieden bepalen hoeveel grondstoffen je krijgt van elke andere speler wanneer je een roofoverval uitvoert. Deze actie introduceert directe interactie, maar kan per ronde slechts door één speler worden uitgevoerd. Het aantal grondstoffen dat je steelt wordt hoger als je sterker bent, maar daalt weer ten opzichte van sterke spelers. Voordat je een roofoverval uitvoert, verlies je 1 militaire kracht, wat je buit potentieel vermindert. Het kan daarbij je keuze in toekomstige actievelden ook nadelig beïnvloeden. Met deze actie kun je dus stelen van andere spelers, maar niet geheel zonder nadelen.

Een voorbeeld: Na het verliezen van 1 militaire kracht ligt jouw schijfje in het 2de gebied van het militaire spoor. Je ontvangt 1 van elke 4 grondstoffen van iedere speler (hun keuze, afgerond naar beneden) wiens schijfje in het 1ste gebied van het militaire spoor ligt. Je ontvangt echter maar 1 op de 5, 6 of 7 grondstoffen van elke speler wiens schijfje in respectievelijk hetzelfde of één van de hogere gebieden ligt op het militaire spoor.

Voordat we deze tweede preview afronden, bekijken we nog de bovenste tegels in detail. De linkertegel bevat actievelden voor een spel met 2 of 3 spelers (in een spel met 4 spelers wordt de achterkant gebruikt). De rechtertegel heeft een actieveld voor een spel met 2 spelers en de achterkant wordt gebruikt voor een spel met 3 of 4 spelers. Het symbool in de rechterbovenhoek geeft aan dat dit actieveld per ronde maar door één stamlid kan worden bezet. De precieze indeling en sterkte van de getoonde actievelden hangt dus af van hoeveel spelers er zijn.

Het linker actieveld laat je een arbeiderstegel pakken uit de voorraad. Je kunt arbeiderstegels eenmaal per ronde gebruiken om grondstoffen te veredelen. Het middelste actieveld geeft je 1 militaire kracht + 1 verplaatsing op de rivier OF een totaal van 2 stappen met jouw karren over verschillende paden. Het rechter actieveld laat je een roofoverval uitvoeren, zoals hierboven uitgelegd, en je wordt de nieuwe startspeler.

We hopen dat je middels dit artikel weer wat meer te weten bent gekomen over Terramara. Mis onze volgende preview niet, waarin we het het volledige spelbord onthullen, of in elk geval één mogelijke opstelling. Daarbij gaan we dieper in op de wegen aan de linkerkant van het spelbord, manieren om punten te scoren en meer!