Terramara, 1ste preview

Je leest nu de eerste preview van Terramara, onze tweede Spiel 2019 release! In deze preview laten we je een klein gedeelte van het spelbord zien en leggen we de mechanismen daarachter uit.

In Terramara speel je het hoofd van een clan en leef je in één van de paaldorpen die omstreeks 1500 v.Chr., de middel- tot late brons tijd, in Noord-Italië werden opgericht. Jouw doel is je clan te ontwikkelen, te handelen met verder weg gelegen dorpen en heilige plaatsen te bereiken. Je verbetert jouw gevechtskracht en ontdekt nieuwe technologieën om bruikbare voorwerpen te maken. Dit alles wordt gedreven door een aangepast worker-placement mechanisme, waar we in een volgende preview dieper op in zullen gaan.

Waar we het vandaag over gaan hebben, is gelieerd aan het maken van de eerder genoemde voorwerpen. Spelers die verder de rivier op gevaren zijn, hebben eerder dan andere spelers toegang tot zojuist onthulde voorwerpen. Maar voordat we verder gaan; zie hier de rivier waar we het over hebben!

Het schijfje van elke speler start op het veld waar de vier boten zijn afgebeeld. Dit betekent dat elke speler aan het begin van het spel toegang heeft tot de twee voorwerpkaarten links in de rij. Vooruitgaan op de rivier vergroot de keuze in kaarten die je kunt maken. Aan het einde van elk van jouw beurten kun je namelijk één voorwerp maken. Zodra een kaart gepakt wordt, schuiven de andere kaarten door naar links om het ontstane gat op te vullen en een nieuwe kaart wordt helemaal rechts aan de rij toegevoegd.

Langs de rivier zijn verschillende bonussen beschikbaar. Vanaf het moment dat je het 4de veld bereikt, kun je aan het einde van je beurt een voorwerp ontwikkelen (reserveren), in plaats van maken. Het 6de veld biedt de bonus afgebeeld op de aanwezige level 1 bonustegel. Elke bonustegel wordt aan het begin van het spel willekeurig neergelegd en opengedraaid, maar blijft beschikbaar voor elke speler die het betreffende veld bereikt of passeert. Op veld 8 krijg je een extra werker (nog niet afgebeeld, wordt aan gewerkt). Veld 10 biedt een sterkere bonus, afgebeeld op een level 2 bonustegel, en vanaf veld 12 krijg je bij het bouwen van een eerder ontworpen kaart 1 grondstof korting. Veld 14 bevat zowel een level 2 als een level 3 bonus en veld 15 is de laatste van het spoor. Bij het bereiken van dit veld ontvang je een overwinningspunt, en voor elke stap die je verder nog zou zetten ook.

Maar hoe ga ik dan vooruit op die rivier!? Dit kun je doen door op verschillende actievelden te gaan staan op het spelbord! We onthullen hierbij één van de actievelden die altijd beschikbaar is (zijn sterkte afhankelijk van het aantal spelers). Je krijgt hier ofwel 1 militaire kracht + 1 verplaatsing op de rivier OF een totaal van 2 stappen met jouw karren over verschillende paden. Welke paden? We onthullen deze paden en het onderliggende mechanisme nu nog niet ;), maar ze eindigen in elk geval in het kamp linksonder op het spelbord, zoals afgebeeld bovenaan deze pagina.

Hiermee sluiten we de Terramara preview van vandaag af. We hopen dat jullie dit bericht met interesse gelezen hebben. Houd onze website in de gaten voor de volgende preview :D.