Onze derde release in oktober op de beurs Spiel in Essen dit jaar is Key to the City: London. Het spel is ontworpen door Richard Breese en Sebastien Bleasdale en het borduurt voort op mechanismen uit Keyflower.
In Key to the City: London, probeert iedere speler zijn eigen wijk uit te bouwen in London. Dit gebeurt door middel van het plaatsen van grote hexagonale locatietegels. Iedere locatie levert punten op en kan ook grondstoffen produceren. Verbindingen & ervaringstegels kunnen worden opgewaardeerd naar locatietegels voor productie en extra punten aan het einde van het spel.
Het spel speelt over 4 tijdperken. In ieder tijdperk zijn er nieuwe locatietegels beschikbaar om op te bieden. In het 1e en 2e tijdperk zitten er zes productietegels in het aanbod, daarnaast zijn er een aantal gebouwen tegels beschikbaar. Je vindt in het 3de tijdperk alleen maar gebouwentegels, welke al zijn opgewaardeerd. In het 4e en laatste tijdperk worden de zogeheten “Routemaster” tegels beschikbaar gesteld.
Tijdens je beurt kies je één van vijf mogelijke acties om uit te voeren. Hiervoor kunnen één of meer werkers (‘keyples’) worden ingezet. De mogelijke acties zijn: 1. bied op een locatie, 2. gebruik de werker om te produceren op een tegel. 3. een locatie opwaarderen, 4. passen, waarbij men later weer een actie mag uitvoeren. of 5. Volledig stoppen met spelen dit tijdperk, door te vertrekken in je schip over de Thames. Het spel is afgelopen wanneer de laatste speler met zijn schip vertrekt in tijdperk 4. De speler met de meeste punten wint het spel.
Op Spiel in Essen te verkrijgen, daarna beschikbaar in speciaalzaken in de Benelux.