In deze 4de preview voor Terramara bekijken we enkelen van de voorwerpen die je in het spel kunt bouwen. Voorwerpen bouwen is het hoofdzakelijke dat je zult doen met de grondstoffen die je verzamelt. Ze geven je allerlei soorten voordelen op verschillende momenten in het spel. Maar laten we eerst een aantal kaarten onthullen die richting het einde van het spel te bouwen zijn en die een hoop overwinningspunten waard zijn!
Elke kaart behoort tot één van 4 categorieën, gebaseerd op de belangrijkste benodigde grondstof: planken, steen, huiden en brons. Dit icoon wat de categorie aangeeft, staat helemaal rechts afgebeeld. In het midden zie je de kosten van de kaart en links staat het aantal overwinningspunten dat deze kaart waard is aan het einde van het spel.
In tegenstelling tot de kaarten hierboven, zijn de meeste kaarten voorzien van een groot vak waarin een specifieke functie en/of bonus staat afgebeeld. De kaarten bestaan in 3 niveau’s, van elkaar te onderscheiden op basis van de rand. Aan het begin van het spel stel je de stapel kaarten als volgt samen: de kaarten van niveau 1 bovenop, daaronder die van niveau 2 en onderop de kaarten van niveau 3.
Aan het begin van een ronde verwijder je kaarten van een bepaald niveau uit de stapel of uit de rij. Kaarten die later in het spel komen bieden zo sterkere voordelen, maar zijn ook duurder. Zonder in detail in te gaan op de precieze functie van onderstaande kaarten, laten we er twee zien per niveau, van links naar rechts.
Los van overwinningspunten aan het einde van het spel, hebben deze kaarten ook een bepaald type effect. Sommige kaarten hebben meerdere effecten, niet noodzakelijk van hetzelfde type. De voorwerpen in Terramare bieden de volgende type effecten:
- Onmiddellijk (bliksemschicht)
- Permanent (oneindigheidssymbool)
- Eenmaal per ronde (maan met pijl)
- Einde van het spel (spelers rond een tafel)
Hiermee zijn we aan het einde gekomen van de preview van vandaag. Volgende keer laten we de karakterkaarten zien en leggen we er enkelen uit. Het kiezen van een karakter aan het begin van het spel, zorgt voor nog meer variatie. Op deze manier kun van spel tot spel jouw speelstijl variëren en verschillende strategieën proberen.